خوش خدمتي به خادم

يك پيشكسوت كشتي به «قانون» مي‌گويد: برخي رفتارهاي خادم سبب جدايي محمد بنا از كشتي فرنگي شد
محسن كاوه در گفت‌وگو با «قانون»: شوراي فني به جز رسول خادم به گزينه ديگري فكر نمي‌كند
رسول خادم، مرد اصلي فدراسيون كشتي است؛ رييسي كه علاوه بر اداره امورات فدراسيون، سرمربي تيم‌ملي نيز هست و به همين دليل شايبه‌هايي درباره ميدان ندادن او به ساير مربيان براي تصدي پست سرمربي تيم‌ملي شنيده مي‌شود. رسول خادم چند روز پيش در نامه‌اي به شوراي فني فدراسيون كشتي از آن‌ها خواست تا به فكر سرمربي ديگري باشند. در بخشي از اين نامه كنايه‌آميز آمده است: «با عنایت به آگاهی کامل اعضای محترم شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد که همگی از بزرگان و پیشکسوتان ارزشمند کشتی کشور محسوب می‌شوند، از میزان توانایی و قابلیت های مدیریتی، اخلاقی، روانی و فنی افراد علاقه‌مند به پذیرش این مسئولیت، تقاضا دارم هرچه سریع‌تر، نسبت به معرفی مربیان واجد شرایط براي بررسی در شورا و ارائه همفکری و مشاوره مضاعف در این خصوص در جلسات مربوطه، اقدامات شایسته را مبذول دارند». اما شوراي فني كشتي، روز گذشته تصميم عجيبي گرفت. ابراهيم‌جوادي، عضو اين شورا در پاسخ به نامه خادم بيان كرد: «در جلسه قبلی بعد از اینکه به جمع‌بندی و نتیجه نرسیدیم، تصمیم گرفتیم برای از دست ندادن زمان و با توجه به شناخت خادم از کشتی‌گیران وی را به عنوان مسئول امور فنی انتخاب کنیم. بعد از اینکه در این مدت فرد واجد شرایطی را برای هدایت تیم ملی پیدا نکردیم، تصمیم گرفتیم خادم را تا بازی‌های المپیک 2020 به عنوان سرمربی انتخاب و معرفی کنیم زيرا تنها کسی که در حال حاضر می‌توانست تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان را به سرانجام برساند، او بود،چون در گذشته ‌نيز این موضوع را ثابت کرده و امتحانش را پس داده است». عضو شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع منافاتی با مسئولیت خادم در فدراسیون کشتی و اتحادیه جهانی کشتی ندارد،گفت: «فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد، خادم امور فدراسیون را به بنی‌تمیم محول کرد و اتحادیه جهانی ‌نيز مشکلی ندارد». جوادی در خصوص اینکه آیا گزینه‌ای به غیر از خادم وجود نداشت، گفت: «شورای فنی، تمام گزینه‌ها را بررسی کرد و توصیه خادم نیز این بود که اگر کسی شرایط پذیرش این مسئولیت را دارد، کار را به او بسپاریم تا من ‌نيز به کارهایم برسم، حتی خود او تمایلی برای قبول این مسئولیت نداشت. برخی گزینه‌ها تمایلی به همکاری نداشتند و برخی دیگر شرایط فدراسیون را نمی‌پذیرفتند».
تناقض‌هاي حضور در تيم‌ملي و فدراسيون


حضور مجدد رسول خادم به عنوان سرمربي تيم‌ملي كشتي آزاد، موافقان و مخالفان بسياري دارد؛ هرچند منتقدترين اعضا نيز بيان مي‌كنند او از نظر فني برتر از سايرين است. يكي از پيشكسوتان نامدار كشتي كه تمايلي به افشاي نامش نداشت، در اين باره به «قانون»‌ گفت: «آنچه مي توانم در خصوص رسول خادم بگويم، اين است كه او در حال حاضر بهترين گزينه براي سرمربيگري تيم‌ملي است اما مشكل اينجاست كه مي‌خواهد علاوه بر سرمربيگري، رييس فدراسيون نيز باشد. حضور همزمان رسول خادم در پست رياست فدراسيون و سرمربيگري تيم‌ملي سبب ايجاد تناقض‌هايي مي‌شود؛ به عنوان مثال يك كشتي‌گير بايد با سرمربي تيم‌ملي دوست باشد و خصوصي‌ترين صحبت‌هايش را با او مطرح كند تا براساس آن‌ها تمرينات اختصاصي طراحي شود. اما در سمت مقابل رييس فدراسيون همواره بايد دور از كشتي‌گيران باشد، يعني بجنگد تا از وزارت ورزش بودجه بگيرد و صرف كشتي كند. در واقع رياست كند و همين موضوع سبب ايجاد تناقض‌ها مي‌شود. در سوي ديگر كشتي‌فرنگي و آزاد همواره رقابت تنگاتنگي با يكديگر دارند. خادم به عنوان رييس فدراسيون بايد تلاش فراواني كند كه بتواند تعادل را بين كشتي فرنگي و آزاد برقرار كند. حتي محمد بنا نيز به دليل همين بي‌عدالتي‌ها تصميم گرفت قيد كشتي را بزند؛ بنابراين وظيفه خادم بسيار سنگين است و او بايد سختي‌هاي‌بسياري را به جان بخرد». او درباره خصوصيات فني خادم بيان كرد: «رييس فعلي فدراسيون كشتي هيچ‌گاه تكنيك ياد كشتي‌گيران نمي‌دهد. او همواره تاكتيك‌ها را آموزش مي‌دهد و به همين دليل نمي‌توان گفت از نظر تكنيكي موفق است؛به عنوان مثال منصور برزگر، يك مربي تكنيكي است. اگر بخواهم به صورت ساده تكنيك و تاكتيك را توضيح بدهم ،مي‌توانم بگويم ليونل مسي تكنيك خوبي دارد و مورينيو، تاكتيك مي‌داند.در كشتي، خادم فن خاصي را ياد نمي‌دهداما از كشتي‌گيران مي‌خواهد در سه دقيقه اول، نفس حريف را بگيرند تا او خسته شود». اين پيشكسوت كشتي درباره عملكرد خادم در فدراسيون بيان كرد: «اولين انتقادي كه به او وارد است، اينكه خادم از سال 2012 تا امروز نتوانسته يك سرمربي براي تيم‌ملي تربيت كند و حتي زماني‌كه محمد طلايي سرمربي تيم‌ملي بود، خادم همه امورات را زير نظر داشت. نكته مهم اينجاست كه در شرايط فعلي گزينه‌ بهتري وجود ندارد اما اميدوارم او قيد رياست فدراسيون را بزند». محسن كاوه، ديگر پيشكسوت كشتي‌آزاد نيز درباره انتخاب مجدد خادم به‌عنوان سرمربي تيم‌ملي بيان كرد: «آنچه قاطعانه مي‌توانم درباره تصميم شوراي فني بگويم، اينكه آن‌ها جز رسول خادم، گزينه‌اي براي سرمربيگري تيم‌ملي نداشتند و همين موضوع سبب شد تا به ساير گزينه‌ها فكر نكنند. همه ما تلاش مي‌كنيم كه تيم‌ملي شرايط بهتري داشته باشد و همين موضوع سبب مي‌شود تا براي خادم آرزوي موفقيت كنم».
نگاهي به كارنامه خادم
رسول خادم، رییس فدراسیون کشتی که تا رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو، سرمربیگری تیم ملی را نیز همزمان در اختیار داشت، پس از المپیک ترجیح داد با کناره گیری از سرمربیگری تیم ملی، تمرکز خود را بر امور مدیریتی فدراسیون کشتی و همچنین حضور پر رنگ در هيات رییسه اتحادیه جهانی کشتی معطوف کند. با نظر خادم و اعضای شورای فنی، محمد طلایی سرمربی تیم‌ملی جوانان که دو سال پیاپی تیمش بر سکوی نخست جوانان جهان ایستاده بود، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان شد. هر چند طلایی و کادرش ‌در سال گذشته، موفقیت‌هایی را در رقابت‌هایی همچون جام جهانی و قهرمانی آسیا به‌دست آوردند اما در مهم‌ترین آزمون خود که رقابت های جهانی ۲۰۱۷ بود، نتوانستند نمره قبولی بگیرند؛ جایی‌که ایران با تک مدال طلای حسن یزدانی و حذف ‌هفت آزادکار دیگر ایران به کار خود در پاریس پایان داد، نتیجه ای که با نارضایتی مردم، مسئولان و کارشناسان همراه بود و حواشی ‌بسياری را که مهم‌ترین آن ها چالش شدید میان فدراسیون کشتی و وزارت ورزش بود، به‌وجود آورد. پس از تکرار نشدن نتایج بسیار خوب رده های سنی کشتی آزاد، کارشناسان نسبت به آغاز دوران افول کشتی آزاد ایران که همواره پرچمدار ورزش ایران در میادین جهانی و المپیک بوده، هشدار دادند و اعضای شورای فنی نیز با بررسی جوانب مختلف در جلسه ای که وزیر ورزش نیز در آن حضور داشت، خواستار قبول سرمربیگری تیم ملی از سوی خادم شدند. با توجه به ادامه نتایج ضعیف کشتی آزاد که بی توجهی به آن می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را متوجه ورزش ایران کند، شاید حضور دوباره خادم در رأس تیم ملی و مدیریت ایجاد حلقه ارتباطی مناسب میان رده های مختلف سنی، بتواند کشتی آزاد را به مسیر درست خود بازگرداند اما در صورت عدم مديريت صحيح، كشتي ايران سال‌ها به عقب ‌باز خواهد گشت.